Veel gestelde vragen.

BELANGRIJK NIEUWS:> 

01-05-2023:

We zijn bezig met een grote update, deze zal binnen een paar maanden worden gelanceerd, hiervoor is het volgende belangrijk:

- Je bent iOS15.6 of hoger nodig voor de nieuwe update. Zorg ervoor dat je iPads en iPhones zijn voorzien van minimaal iOS 15.6.

Indien het niet mogelijk is om je iPads en iPhones te upgraden naar iOS 15.6 of hoger, kun je Gastro-pad straks niet meer gebruiken.

Klik op de link hiernaast voor welke iPads en iPhones dit geldt: https://iosref.com/ios

Neem voor vragen contact op met ons.

 

Hoeveel kost het... echt

Gastro-pad voor iPad kost slechts € 34,95 per maand (indien betaald op jaarbasis). Er zijn GEEN verborgen kosten. We brengen geen kosten in rekening voor de updates, of support via email (ma t/m vrij van 9.00 tot 18.00 uur). Zie ook Prijzen. Installeer de app op je iPad en gebruik het meteen. We hebben ook onze Gastro-pad Remote-app voor de iPhone en iPod....... helemaal gratis. Het KDS (keuken of bar scherm) is ook gratis beschikbaar.

Waarom is Gastro-pad zo goedkoop?

Inderdaad, € 34,95 per maand is niet duur. Je hebt geen extra hardware nodig (geen touchscreen van € 800-, geen trage of vervelende pc met een besturingssysteem dat kan crashen na een beveiligingsupdate of een schijfprobleem) of extra software (zoals een backofficemodule). Je hebt ook geen extra ondersteuningscontract nodig, wij sturen geen dure technici om een kapotte ventilator te repareren, je hoeft niet te betalen voor maandelijkse updates, je hoeft niet de vertegenwoordigers te betalen (hebben we niet, niet nodig!). Gastro-pad en de hardware die we gebruiken, de iPad, de iPhone, de iPod touch, zijn gewoon perfect, er is geen extra ondersteuning nodig zoals andere POS-oplossingen.

Is er een demo beschikbaar van Gastro-pad?

Uiteraard, al hoewel, het is geen demo, maar de volledig werkende app, met de uitzondering dat de rapportage en dashboard niet beschikbaar zijn en je geen omzetgegevens kunt bekijken en ook geen x- en z rapporten kunt bekijken en printen. Op het moment dat je een abonnement afsluit en hebt betaald, zijn deze functies beschikbaar.

Moet ik verbonden zijn met internet om Gastropad te kunnen gebruiken?

NEE, Gastro-pad wordt alleen op je iPad en op je iPad uitgevoerd. Je hoeft geen verbinding te hebben met internet in je bar of restaurant. We hebben veel klanten die zelfs onderweg zijn en wafels of hamburgers verkopen in hun Foodtrucks. Dit is eigenlijk een groot pluspunt in vergelijking met veel van onze concurrenten, je gegevens staan altijd voor je klaar, als het internet laag of traag gaat, blijft alles dezelfde snelheid behouden.

Waarom is de Gastro-pad remote app voor iPhone en iPad gratis?

We denken dat iedereen een iPhone met Gastro-pad als persoonlijk bestelsysteem moet hebben. We hebben het dus gratis gemaakt, geniet en heb er plezier in om het te gebruiken. En eigenlijk sinds begin 2017 zijn alle Gastro-pad add-on en apps gratis, alles is inclusief, heel gemakkelijk voor ons, geen administratie nodig en zeer economisch voor u.

Hoe kan ik snel een nieuw artikel programmeren?

We hebben een nieuwe functie, artikel programmeren in het kassascherm. Je gaat op een lege plek staan in een scherm, b.v. warme dranken, daar heb je nog een lege knop staan. Dubbelkik 2x op deze knop en je kunt nu zelf een omschrijving, prijs en groep selecteren. En het product is toegevoegd. Moet hier nog iets aan worden aangepast, dan kun je dat doen via gegevens, toetsen, je zoekt het product op en past het aan.

Kan ik een 10% kortingsknop maken?

Zekers kan dat ...
Allereerst ga je naar betalingswijzen in de gegevens (onderaan).
Daar maak je een nieuwe toets aan en noemt hem 10% korting.
Geef hem een leuk ander kleurtje dan kontant, pin of creditcard en geef hem de waarden mee voor korting.
Als je dat hebt ingesteld dan wacht je even en gaat naar de tafels en swiped Gastro-pad één keer weg en start hem opnieuw op. Vergeet niet je evt remotes opnieuw te downloaden mocht je die gebruiken.
De volgende keer als je de 10% wilt gebruiken ga je naar betalen en toetst de 10% knop in en kun je daarna de betalingswijze kiezen (kontant, pin of creditcard)
Succes en veel gebruikersgemak gewenst en schroom niet ons te promoten bij collega’s.

Er is ook een tweede methode :
Maak een open prijs knop aan en tik na het aanslaan van deze knop bv 10% +/- ENTER.

En een derde methode :
Maak diverse prijzen per knop aan. Gastro-pad kan momenteel 3 prijzen per product aan. Om naar een ander prijs level te springen druk op het cijfer bij de speciale toetsen (daar waar ook van het huis en retour staan). De toets met de prijs levels springt van 1 naar 2, naar 3 en dan terug naar 1. Er is ook een visualisatie op het hoofdscherm dat oplicht indien je op prijs level 2 of 3 werkt.

Hoeveel remotes kan/mag ik gebruiken?

Je kunt zoveel remotes aansluiten als je wilt (gratis !!). Er zijn geen softwarelimieten. Als je veel remotes in gebruik hebt, laat het ons weten, we kunnen er een ‘hall of fame’ van maken 😉

Hoe kan ik mijn iPhone verbinden met de Gastro-pad server?

4 stappen die moeten worden gemaakt:

1. Download een gratis versie van Gastro-pad Remote voor iPhone / iPod.

2. Verbind uw apparaat met uw lokale netwerk (schakel wifi in). Uw apparaat moet in hetzelfde bereik zijn als uw iPad of toegangspunt.

3. Schakel op uw iPad de externe server in via Instellingen -> Gastro-pad remote.

4. Start WaiterOne Remote op je iPhone / iPod, ga naar instellingen, je iPad moet zichtbaar worden, (voer het ip-adres in van de Gastro-pad server, voer je obercode in, download de knoppen en gebruik hem.

Mijn remote ziet de hoofd Gastro-pad niet?

We gebruiken een protocol met de naam ‘Bonjour’. Soms blokkeert je toegangspunt het of wordt het gewoon niet goed verzonden / ontvangen. Controleer of er geen firewall op uw Wi-Fi router draait. Een klant wees erop dat het wijzigen van de ‘kanaalbreedte’ naar automatisch zijn probleem oploste. Dat zou dus ook kunnen!

Hoe kan ik eenvoudig toetsen op het scherm verplaatsen?

In plaats van rijen en kolommen te bewerken en te onthouden, kunt u knoppen slepen en neerzetten wanneer u ze langer vasthoudt dan wanneer u ze normaal gebruikt. Probeer het, het is leuk.

Hoe kan ik de grootte van de toetsen wijzigen?

De toetsgrootte in Gastro-pad wordt berekend door de app zelf. Je hoeft niet te zeggen hoe groot of klein een knop moet zijn. Het hangt allemaal af van het aantal rijen en kolommen dat u op uw pagina’s hebt. Hoe meer rijen of kolommen u hebt, hoe kleiner de toetsen worden.

Hoe kan ik met tafels werken?

Er zijn een paar manieren om met tafels in Gastro-pad te werken. U kunt een lijst met tafels zien wanneer u op het totaal klikt in de rechterbovenhoek of u kunt werken met een visualisatie van de tafels. We noemen het old en new school tafelplan. De old school tafelplan is slechts een lijst met tafels gesorteerd op naam. Het new school tafelplan is een grafische tafelplattengrond(en). Om dit te wijzigen, gaat u naar uw instellingen in Gastro-pad (instellingen -> algemene instellingen -> tafels -> tafeplan).

Hoe kan ik Gastro-pad gebruiken voor mijn evenement?

Ken je die evenementen waarbij mensen kaartjes kopen bij een bepaald bureau en dan hun drankjes ergens anders krijgen? Nou, Gastro-pad kan dat ook gewoon doen!

In de printers kunt u een parameter instellen om een bon uit te printen voor elk product dat u hebt besteld. Stel je voor dat je een klant hebt die 5 drankjes wil betalen. Gastro-pad zal 5 vouchers voor uw klant uitprinten, hij kan ze dan aan de bar wisselen wanneer hij maar wil.

Bekijk deze instellingen (gegevens -> printers -> tickets -> scheiding tussen producten):

Deze optie wordt ook veel gebruikt bij klanten van ons met een All you can eat Sushi restaurant.

Kan ik een gewone printer gebruiken i.p.v. een bonnenprinter?

Ja, dat kan. U kunt een normale inkjet- of laserprinter (compatibel met AirPrint) gebruiken om mooie facturen voor uw klanten af te drukken (bijvoorbeeld een hotel of restaurant met een Michelin-ster). U kunt het ook gebruiken om uw resultaten af te drukken. Ga voor een lijst met compatibele printers naar de Apple-website of google voor AirPrint. We gebruikten een 80 € All-in-One printer van HP, gewoon perfect !! Een waarschuwing: printen met een inkjetprinter is vrij duur, dus misschien, als u serieus bezig bent met uw bedrijf, investeer in een echte POS-printer (vanaf +/- € 140,-).

Hoe configureer ik KDS in Gastro-pad? (Keukenschermen)

Eenvoudig, zorg er wel voor dat beide apparaten zich in hetzelfde netwerk bevinden:
Haal het ip-adres van je iPad waar je de KDS hebt geïnstalleerd: instellingen (van je iPad) -> Wi – Fi: klik op de (i) van je wifi-netwerk. Noteer uw IP-adres
Start KDS
Ga op je hoofd-iPad waar Gastro-pad is geïnstalleerd naar data -> printers, configureer een printer met het ip-adres van je KDS iPad en kies KDS voor het printertype, test de KDS door op de printertestknop te drukken

Enkele opmerkingen:

De KDS draait alleen op iPads en iPhones met iOS 7 of hoger (dus geen iPad 1, sorry daarvoor)
Als de KDS niets toont, controleer dan alle instellingen, ip-adres (zorg ervoor dat het niet op DHCP staat, want dan kan het van tijd tot tijd een nieuw ip-adres krijgen), is er een product geconfigureerd om af te drukken naar de KDS.

Hoe kan ik Sum-up configureren?

Er moeten 4 zaken gedaan worden om SumUp te configureren in Gastro-pad :

Installeer de SumUp app en zorg dat alles werkt volgens de SumUp instructies. Graag de app na installatie en test verwijderen.

Ga naar Instellingen -> SumUp : activeer SumUp en druk op Login. Gebruik dezelfde gegevens die je gebruikt hebt tijdens de installatie van de SumUp app.

Ga naar Gegevens -> Betaalwijzen en voeg een betaalwijze toe (noem deze b.v. kaart of SumUp) en selecteer SumUp als betaal provider. Maak eventueel andere betaalwijzen aan (b.v. contant).

Ga naar Instellingen -> Algemene instellingen -> Wisselen : activeer deze en kies een standaard betaalwijze (b.v. contant).

Geniet van SumUp.

Weet je? indien je werkt met Gastro-pad, betaal je bij Sum-Up maar slecht 0.9%, i.p.v. 1.9% provisie aan Sum-Up😉

Backup maken en hoe?

De database is zichtbaar in iTunes (Bestanden delen), je kunt de backup slepen, neerzetten en op back-updoeleinden opslaan op je Mac of pc.
We hebben ook een backup functie in de ‘Instellingen’ van Gastro-pad. Onder Instellingen -> Gegevens -> Gegevens. Op deze manier kun je een back-up van je gegevens maken door jezelf een e-mail te sturen met een back-up als bijlage of je kunt een back-up van je gegevens maken naar de cloud. Ook is het mogelijk om de automatische cloudback-up activeren. Op die manier vergeet je niet om een back-up van je gegevens te maken.

Hoeveel printers en welke kan ik aansluiten?

Zoveel als je wilt, als voorbeeld: 3 printers, één in de bar, één in de keuken en één om de rekeningen af te drukken.

Welke printers kan ik aansluiten? in principe elke printer met een netwerkaansluiting, (RJ-45 of Wifi), we adviseren in principe altijd een printer met een RJ-45 aansluiting, omdat wij vinden dat wifi printers niet altijd betrouwbaar zijn. Uiteraard kun je ook een laser of inkjetprinter aansluiten voor b.v. A4 facturen, dit kan dan als je printer geschikt is om te printen via Airprint.

Geen tijd om zelf de producten in te voeren of je tafelplattegrond?

Stuur ons je menukaart of restaurant layout, wij zullen dat voor je doen voor slechts € 1,00 per product 😉

Ik wil geen printer gebruiken in de keuken....

Geen probleem!, we hebben onze KDS, (Keuken Display Systeem) app, gebruik gewoon een extra iPad om de KDS app te laten draaien. Je bent geen printer nodig en bespaard op papier.

Is er een handleiding beschikbaar?

Uiteraard, we hebben een 3-tal handleidingen, 1 voor Gastro-pad, 1 voor de COS, (Klant Order Systeem) en een korte handleiding voor de medewerkers bij de kassa, deze kun je uitprinten en bij de kassa ophangen.

klik op de onderstaande links voor de handleidingen (in pdf).